Pemerhatian melalui Kontrak Pembelajaran
Ø Dikenali juga sebagai perjanjian pembelajaran kontrak yang dibuat antara guru dan pelajar.
Ø Persetujuan / kontrak antara guru dengan murid (individu / kumpulan) berhubung dengan sesuatu tugasan secara bertulis.
Ø Ia meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugas berkenaan iaitu ;
- bentuk akhir tugasan dihasilkan - tahap manakah tugasan itu perlu disiapkan.
- bagaimana tugasan itu akan dilaksanakan - adakah secara individu / kumpulan.
- jika berkumpulan, bagaimanakah input yang diharapkan dari setiap individu yang terlibat.
- berapa lama dan bilakah tugasan tersebut perlu disiapkan.
- konsikuen yang akan diterima oleh pihak yang gagal memenuhi/mematuhi kontrak tersebut.
Ø Kontrak biasanya ditandatangani apabila kedua-dua pihak telah bersetuju dengan syarat-syarat/kriteria-kriteria yang telah ditetapkan.
Ø Fungsi kontrak pembelajaran
- pelajar mengenalpasti dan merekod.
- menetapkan objektif dan matlamat pembelajaran kendiri.
- mengenalpasti kaedah2 yang akan diambil untuk mencapai matlamat tersebut.
- menetapkan jangka masa pelaksanaan untuk penghasilannya.
- menentukan bagaimana dan pada tahap mana pencapaian matlamat pembelajaran / tugasan akan dinilai.
- membantu pelajar membuat refleksi bukan sahaja pada akhir tugasan tetapi juga pada sepanjang proses kerjayanya iaitu dari awal hingga hasil terakhir.
Penilaian Melalui Soal Jawab
Ø Ia membawa maksud seorang guru akan dapat menilai murid2nya melalui soal jawab yang dilaksanakan di dalam kelas.
Ø Sesi soal jawab yang dilaksanakan selepas sesuatu sesi pengajaran dan
pembelajaran bertujuan untuk mengetahui sejauhmanakah kefahaman murid tentang pelajaran yang telah diajar.
Ø Melalui soal jawab juga membolehkan guru mengetahui kelemahan murid dalam sesuatu topik / tajuk pelajaran.
Ø Kemudian, guru akan mencari jalan penyelesaian terhadap masalah tersebut.
Rujukan:
· http://dayangnurkhadijah.blogspot.com/2009/05/interaksi-7-kaedah-penilaian-bahasa.html
No comments:
Post a Comment