Penilaian Melalui Portfolio
v Satu kaedah yang digunakan untuk mengumpul dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang dipersetujui bersama.
v Ciri-ciri :
- portfolio berbentuk dokumentasi, berstruktur yang memerlukan perancangan, pelaksanaan dan penilaian yang berkualiti.
- proses pembelajaran melalui portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran secara kreatif dan kritis serta pemilihan maklumat dari peringkat awal hingga akhir.
- kaedah ini menggalakkan pembelajaran secara interaktif melalui kerjasama, bantuan dan sumbangan dari semua pihak.
- kandungan portfolio terdiri daripada maklumat yang disusun secara urutan dan mengikut logik portfolio yang bersifat reflektif yang dirangsangkan melalui soalan-soalan.
v Jenis-jenis portfolio yang boleh dibina :
- portfolio kerja harian - bahan yang dikumpul untuk menghasilkan tugasan untuk waktu yang diberikan.
- portfolio hasil terbaik - dipilih bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio keja harian. ini berbentuk sumatif.
- portfolio dokumen - hasil tugasan kecil yang dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu jangka masa tertentu untuk menyempurnakan portfolio kerja harian.
v Kegunaan portfolio :
- membolehkan guru2 menggunakan bukti portfolio bersama rekod anekdot untuk menghasilkan penilaian holistik.
- mengekalkan galakan pelajar untuk mengawal dan memantau perkembangan kendiri, menentukan matlamat dan merasa bangga dengan hasil pencapaian sendiri.
- membolehkan guru memantau pembelajaran pelajar dengan menggunakan peta perkembangan pelajar dari segi kemahiran2, pengetahuan dan kefahaman.
v Perancangan sebelum membuat portfolio :
- menentukan tujuan dan seterusnya jenis portfolio.
- isi kandungan portfolio.
- pemilihan isi kandungan bahan dan sumber portfolio.
- penilaian portfolio dari segi kaedah penilaian sama ada secara keseluruhan, kumpulan atau individu termasuklah kriteria yang diguna pakai untuk menilai.
Penilaian Melalui Pemerhatian:
v Pemerhatian dilakukan secara berterusan dan mengikut jangka waktu yang diperlukan / ditentukan bagi membantu guru mendapat maklum balas dalam pengajaran dan pembelajaran meliputi aspek kognitif, afektif dan psikomotor.
v Cara ini boleh dilaksanakan secara senarai semak, rekod anekdot,rekod profil.
v Kualiti pemerhatian :
- guru mempunyai sifat-sifat pemerhati iaitu peka terhadap perubahan yang berkaitan dengan bahan dan persekitaran.
- ikhlas dan jujur serta adil dalam membuat keputusan yang diambil dalam sesuatu situasi.
- tekal dan stabil dalam penilaiannya.
v Bentuk perancangan :
- menyediakan alat relevan dan menentukan kaedah untuk mentadbirnya.
- menentukan teknik menganalisis, mentafsir, merekod dan melapor.
- merangka tindak susur yang akan dijalankan mengikut konsikuen yang dijalankan daripada pemerhatian itu.
v Merekod penilaian pemerhatian
- rekod pemerhatian harus menggambarkan perubahan tingkah laku yang tersusun dari segi pendekatan atau kaedah kumpulan atau individu.
- cara merekodkan dapatan dan rumusan direkod mengikut urutan yang betul.
- tindakan susulan rekod pemerhatian hendaklah juga menjelaskan tindak susulan yang akan dilaksanakan mengikut hasil yang dicapai.
- rekod anekdot - boleh digunakan untuk menilai kecekapan / kecerdasan individu dalam bidang-bidang tertentu seperti kecekapan linguistik/bahasa, kecekapan muzik, kecekapan pergerakan badan, kecekapan intrapersonal.
v Jenis-jenis pemerhatian:
- memerhati sesuatu perlakuan tanpa membuat tafsiran dan tanggapan dengan melapor apa yang dilihat sahaja.
- memerhati apa-apa yang telah dirancang dan secara "open-minded" iaitu menilai / memerhati kemahiran tertentu, pengetahuan dan perlakuan.
- memerhati untuk jangka pendek dan jangka panjang.
v Strategi pelaksanaan:
- secara berterusan mengikut keperluan yang telah dikenalpasti/yang dirancang.
- guna senarai semak/rekod anekdot.
- secara global / analitik mengikut objektif pengajaran dan pembelajaran.
- proses merekod dan menganalisis boleh dibuat dengan menggunakan pensel dan kertas/secara berkomputer mengikut keperluan dan kesesuaian.
- tindakan susulan terhadap hasil pemerhatian hendaklah dibuat selepas mengkaji kesan dan implikasinya ke atas pelajar.
- jangka masa pemerhatian hendaklah disesuaikan dengan keperluan dan keadaan.
- maklum balas diperolehi melalui pemerhatian guru / tindak balas pelajar.
- refleksi tentang pengalaman boleh dikategorikan sebagai pemerhatian.
v Fungsi penilaian melalui pemerhatian:
- guru berpeluang memerhati perkembangan psikomotor afektif dan kognitif pelajar.
- guru membuat penilaian kendiri terhadap keberkesanan peranannya sebagai penyampai maklumat, pemudah cara, tutor dan pendidik.
Rujukan:
Ø http://dayangnurkhadijah.blogspot.com/2009/05/interaksi-6-kaedah-penilaian-bahasa.html
No comments:
Post a Comment